De Middenboulevard Zandvoort

home

masterplan

foto's deelgebieden

uitgangspunten deelgebieden

contact

link

disclaimer

english version

 

 

Badhuisplein

  • toevallig ontstaan plein door nieuwbouw Holland Casino in de jaren 80

  • plein is meer een lege ruimte zonder enige beschutting en zonder winkels/restaurants

  • slechte schakel tussen dorpskern en strand

  • dichtheid zo'n 75 woningen/hectare

aanpak:

  • centrumfunctie aanvullen met kwaliteitswinkels en -restaurants, bijvoorbeeld met Fifteen aan zee of Dauphine aan zee

  • beschutting tegen wind voor meer verblijfsmogelijkheden

  • plein met terrassen en appartementen

  • Holland Casino in 2 lagen in een van de pleinwanden opgenomen voor intelligent parkeren

  • beperkte hoogte aansluitend bij bestaande bebouwing

  • hellend dakvormen voorzien van dakterrassen

  • poort naar Kerkstraat voorzien van winterdeuren

  • doorkijk van Kerkstraat naar zee

De Favaugeplein

  • plein met toegang voor de appartementen aan zee en achterkanten en bijgebouwen van vrijstaande woningen aan Burg Engelbertsstraat en toelevering supermarkt, meer een overgebleven parkeerruimte dan plein

  • geïsoleerd plein door de woningen aan Engelbertsstraat

  • plein met groene heg en nieuwe klinkerbestrating als positieve onderdelen

  • dichtheid zo'n 40 won/ha

aanpak:

  • bestaand woningen en appartementen handhaven, terugbrengen tuinen zonder parkeren

  • plein veranderen in woonstraatjes zonder achterkanten

  • nieuwe grote woningen op en rond gemeenschappelijk half ondergrondse parkeergarage met  onder de eigen woning plaats voor 2 auto's en berging

  • woningen in particulier opdrachtgeverschap te ontwikkelen, iedere woning eigen architectuur, 6m breed, 10m diep, tussen de 2 en 4 lagen hoog, diversiteit

  • maatvoering stedenbouwkundig plan is zodanig gekozen dat er een 2e parkeergaragelaag onder past voor algemeen gebruik als Zeereep dit mogelijk maakt, optie voor de toekomst

  • volop ruimte voor openbaar groen in nieuwe straatjes

betere aanpak zou echter zijn:

  • slopen 10 bestaande woningen aan Engelbertsstraat en gebouw Dirk

  • gebied komt opeens bij het dorp te liggen, met straatjes haaks op Engelbertsstraat en door beschutte ligging tuinen op het zuiden

  • hoogte woningblokken beperkt en gevarieerd, het geheel op een half ondergrondse parkeergarage

  • bestaande jaren 50 boulevardappartementen op termijn vervangen of grondig restaureren in kader speciaal fonds jonge monumenten wederopbouwwoningen

Burgemeester Van Fenemaplein

  • plein met hoge grootstedelijke woondichtheid met 4 appartementencomplexen, parkeergarage, kantoren en Dolfirama als zelfvoorzienend cluster

  • plein voor en bovenop parkeergarage is de gezamenlijke tuin van de 4 complexen

  • plein tussen Van Fenemaflat en parkeergarage vol met parkeerplaatsen

  • zes verschillende soorten herstelbestratingen

  • Dolfirama na jarenlange leegstand in bijzonder slechte staat

  • achterzijde Palace hotel geen positieve bijdrage aan plein

  • armoedige aanblik versterkt door ontbreken groot onderhoud, inrichting openbare ruimte en afval/wildplassers

  • dichtheid ruim 100 woningen/hectare

aanpak:

  • sloop huidige sportschoolgedeelte en halveren aantal parkeerplaatsen tot benodigde bewonersplaatsen

  • bekleden gevel parkeergarage met kleinschalige nieuwbouw en gevels naar plein zoals voor kantoren, fysio, revalidatie en massage met trottoir voorlangs

  • ontsluiting voor nieuwe Wellness gebouw op de plaats van Dofirama, overzichtelijkheid vergroten 

  • parkeren op straatniveau ondergeschikt maken, nieuwe moderne inrichting, nieuwe bestrating, openbaar groen

  • onderdeel van de openbare looproute station strand zuid

  • parkeerdak garage deels opnieuw bestraten, inrichten met gras, sportveldjes, bootjesvijver e.a. dagactiviteiten, dagterras in aan zuidgevel Wellness gebouw

  • openbaar groen in Passage en Schuitengat

Palaceplein

  • hoogste woongebouw van Zandvoort

  • belangrijk oriëntatiepunt

  • vervallen gebouw Dolfirama verstopt achter onderbouw

  • rommelige noordzijde Palaceplein met cafetaria, parkeren, benzinepomp en begin Passage

  • dichtheid ruim 100 won/ha en onderdeel van Van Fenemapleincluster

aanpak:

  • uitkopen/verplaatsen ondernemers

  • gebied saneren, parkeergarage, openbare functies op maaiveld, boven mix wonen/bv Wellness/hotel

  • wandelroute als uitgangspunt voor ontwikkeling

  • nieuwbouw die wandelroutes begeleid

  • nieuw hotel met wintertuin en appartementen met dakterrassen

  • oriëntatiefunctie Palacehotel handhaven

  • Wellness gebeuren nogal laat in ontwikkeling, het zal iets unieks moeten worden dat er in Nederland nog niet is voor succes, iets met zand, zout en zee ligt voor de hand

  • Dirk ondergronds aan looproute/parkeergarage

  • Passage opwaarderen met openbaar groen

Vuurboetstraat e.o.

  • houdbaarheidsdatum woningen in zicht

  • beperkte dichtheid door groot woonoppervlak met pensionvoorzieningen en parkeergelegenheid

  • klein familiehotel uit wederopbouwperiode

  • dichtheid ruim 40 won/ha

aanpak:

  • erosie alleen op te lossen door onteigenen/verkoop voor nieuwbouw

  • vervangende nieuwbouw rondom half verdiepte parkeergarage

  • beperkte winkel-/kantoorfuncties aan rotonde

  • combinatie van maisonnettes, appartementen en B&B in meanderende doorgaande bouwblokvorm, alle woningen met zeezicht

  • nieuw groter hotel integraal onderdeel

Watertorenplein

  • parkeerplein met benzinestation

  • bijzonderheid is oplopende Thorbeckestraat, hoogteverschil van twee lagen hoog

  • slechte bouwkundige staat van markante watertoren

  • matig uiterlijk appartementencomplex en wederopbouwwoningen

aanpak:

  • ING Real Estate biedt de watertoren te koop aan, dat maakt de ontwikkeling ervan onzeker. Aangezien dat al het -in particulier eigendom- gehandhaafd blijft in onze visie, maakt het denkbaar dat sloop van de huidige watertoren de beste oplossing is. Restauratie van de bestaande toren met tevens een verandering van functie, is een kostbare zaak, moderne eisen, constructie en brandveiligheid zijn extra kosten verhogend. Dan kan beter dat geld ingezet worden in een spraakmakend ontwerp dat Zandvoort op de kaart zet. Een opsteker die Zandvoort best kan gebruiken

  • Foto's laten een beperkte invulling zien met behoud van de watertoren

Wandelroute station - strand

  • goede looproute ontbreekt

  • het nieuw stationsplein is een eerste, zij het povere verbetering

  • naar Boulevard Barnaart een brede loop die op topdagen mooi gevuld is

  • naar het zuiden en Boulevard De Favauge smal en divers, overzicht en richting ontbreekt, mensen doen maar

aanpak:

  • twee hoofdroutes in een afwijkend makkelijk beloopbaar materiaal

  • beide routes naar noord en zuid breed en gecentreerd begeleid door gebouwen/luifels/winkels/restaurants en vooral zon, de strandbezoeker wil niet in de schaduw lopen

  • stationsplein en wandelroute is het ontvangst voor eerste indruk en sfeer

  • vanaf hoofdroutes aftakkingen naar diverse strandafgangen

  • aanplanten van mooie zeeklimaatbestendige grote bomen om de 30m langs de gehele grens van de Middenboulevard, advies of soort door bijv. WUR

  • aanpakken van vervuilers en straatvuil als belangrijke prioriteit

  • introductie van kwaliteit met natuursteen afwerkingen en bestratingen en gebakken klinkers i.p.v. betonproducten

 

  • © 2008 2009 2010 Architecten aan zee, concepten zijn auteursrechtelijk beschermt en gedeponeerd